מה תורם העיסוק בפלסטלינה לילדים?
קודם כל, פיתוח של המוטוריקה העדינה.
ילדים לומדים לעבוד בעדינות ובדיוק עם הפלסטלינה,
הם צריכים לשים לב שלא ימרחו להם הצבעים של הפלסטלינה אחד על השני,
ויוצרים צורות שונות, גדולות וקטנות.
היצירה בפלסטלינה נותנת לילדים מוטיבציה לשפר את היכולות שלהם,
כדי שתצא להם יצירה/ דמות יפה.
מחרפן אותי לראות שעובדים על פיתוח מוטוריקה עדינה בצורות משעממות,
כמו לקחת עם פינצטה שעועית ולהעביר מקופסא לקופסא,
מה קרה, הילדים שלנו עבדים במצרים? מה העבודת פרך המוזרה הזו?
באמצעות יצירה בפלסטלינה, ילדים מפתחים מיומנויות של דיוק, ומפעילים את השרירים השונים ביד,
באצבעות ובחגורת הכתפיים, בלי להתחרפן מתרגילים חסרי תוכלת.
יוצא להם משהו מזה!
הם רואים שהם מתקדמים ומתפתחים!
וזה מביא אותנו לתוצאה המיידית הבאה- סיפוק עצום לילד!
הילד רואה שהוא קונה ידע, הוא רואה שהוא מתפתח, וכל פעם לומד משהו חדש,
בצורה מדורגת,
והוא מצליח!!!
זה כל כך מרגש אותי לשמוע מילד שאומר לי בעיינים בורקות :"אני יודע איך לעשות את זה!".
ומתוך כך, גדל ומתבסס הבטחון העצמי של הילד, האמון שלו ביכולות שלו,
הרגשת השליטה שלו על הגוף שלו, שהאצבעות שלו שומעות לו ויוצרות את מה שהוא מתכנן ומדמיין.
אלו מתנות שכל ילד ראוי לקבל אותן.
תחום חשוב נוסף שהפיסול בפלסטלינה מפתח,
הוא התחום הקוגניטיבי, החשיבה של הילד.
הילדים לומדים לתכנן כמויות ויחסים בחומר- כמה חומר צריך בשביל כל חלק, לעומת חלק אחר,
למשל: בשביל הפנים של הדמות צריך שתי קוביות של פלסטלינה, ובשביל החולצה צריך שלוש קוביות.
לילדים צעירים מאוד, השימוש בפלסטלינה גם תורם להכרות עם הצבעים והצורות השונות.
למשל:'קח שתי קוביות כחולות, ואחת לבנה', 'צור עיגול', 'צור צורה של טיפה', 'צור ריבוע'.
היצירה בפלסטלינה בשיטת 'פלסטגיתה' מתבצעת בשלבים.
הילד לומד לתכנן ולעבוד לפי שלבים וזה מפתח לו במוח
את היכולת להבין תהליכים ולחשוב בצורה מאורגנת ומסודרת.
(קשור לגישה הקונסטרוקטיביסטית, לא נרחיב על זה כאן).
ליצירה בשיטת 'צעד צעד' יש יתרון נוסף, והוא סובלימציה- עידון,
או ב'עברית מדוברת'- חינוך לאיפוק וסבלנות.
בהתחלה הילד לא רואה עדין תוצאה מיידית ומוגמרת,
אבל אחרי שהוא עובד ויוצר לפי השלבים, הוא מקבל את התוצאה השלמה,
דמות, או חיה מפלסטלינה, מעשה ידיו.
הילד לומד שכדאי להתאמץ ולחכות בסבלנות לתוצאה הסופית.
לסיכום, היצירה בפלסטלינה בשיטת 'צעד צעד' ויצירת דמויות מפלסטלינה,
תורמת לילדים מבחינה פיזית, רגשית ומנטלית.
ילדים לומדים לעבוד בעדינות ובדיוק עם הפלסטלינה,
הם צריכים לשים לב שלא ימרחו להם הצבעים של הפלסטלינה אחד על השני,
ויוצרים צורות שונות, גדולות וקטנות.
היצירה בפלסטלינה נותנת לילדים מוטיבציה לשפר את היכולות שלהם,
כדי שתצא להם יצירה/ דמות יפה.
מחרפן אותי לראות שעובדים על פיתוח מוטוריקה עדינה בצורות משעממות,
כמו לקחת עם פינצטה שעועית ולהעביר מקופסא לקופסא,
מה קרה, הילדים שלנו עבדים במצרים? מה העבודת פרך המוזרה הזו?
באמצעות יצירה בפלסטלינה, ילדים מפתחים מיומנויות של דיוק, ומפעילים את השרירים השונים ביד,
באצבעות ובחגורת הכתפיים, בלי להתחרפן מתרגילים חסרי תוכלת.
יוצא להם משהו מזה!
הם רואים שהם מתקדמים ומתפתחים!
וזה מביא אותנו לתוצאה המיידית הבאה- סיפוק עצום לילד!
הילד רואה שהוא קונה ידע, הוא רואה שהוא מתפתח, וכל פעם לומד משהו חדש,
בצורה מדורגת,
והוא מצליח!!!
זה כל כך מרגש אותי לשמוע מילד שאומר לי בעיינים בורקות :"אני יודע איך לעשות את זה!".
ומתוך כך, גדל ומתבסס הבטחון העצמי של הילד, האמון שלו ביכולות שלו,
הרגשת השליטה שלו על הגוף שלו, שהאצבעות שלו שומעות לו ויוצרות את מה שהוא מתכנן ומדמיין.
אלו מתנות שכל ילד ראוי לקבל אותן.
תחום חשוב נוסף שהפיסול בפלסטלינה מפתח,
הוא התחום הקוגניטיבי, החשיבה של הילד.
הילדים לומדים לתכנן כמויות ויחסים בחומר- כמה חומר צריך בשביל כל חלק, לעומת חלק אחר,
למשל: בשביל הפנים של הדמות צריך שתי קוביות של פלסטלינה, ובשביל החולצה צריך שלוש קוביות.
לילדים צעירים מאוד, השימוש בפלסטלינה גם תורם להכרות עם הצבעים והצורות השונות.
למשל:'קח שתי קוביות כחולות, ואחת לבנה', 'צור עיגול', 'צור צורה של טיפה', 'צור ריבוע'.
היצירה בפלסטלינה בשיטת 'פלסטגיתה' מתבצעת בשלבים.
הילד לומד לתכנן ולעבוד לפי שלבים וזה מפתח לו במוח
את היכולת להבין תהליכים ולחשוב בצורה מאורגנת ומסודרת.
(קשור לגישה הקונסטרוקטיביסטית, לא נרחיב על זה כאן).
ליצירה בשיטת 'צעד צעד' יש יתרון נוסף, והוא סובלימציה- עידון,
או ב'עברית מדוברת'- חינוך לאיפוק וסבלנות.
בהתחלה הילד לא רואה עדין תוצאה מיידית ומוגמרת,
אבל אחרי שהוא עובד ויוצר לפי השלבים, הוא מקבל את התוצאה השלמה,
דמות, או חיה מפלסטלינה, מעשה ידיו.
הילד לומד שכדאי להתאמץ ולחכות בסבלנות לתוצאה הסופית.
לסיכום, היצירה בפלסטלינה בשיטת 'צעד צעד' ויצירת דמויות מפלסטלינה,
תורמת לילדים מבחינה פיזית, רגשית ומנטלית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה